أخبارخدماتمجتمع الزراعةمحاصيل

أهم التوصيات والاحتياطات والتنبيهات خلال فترة التقلبات المناخية

هااااااااااام ….
“الوصايا ال 8 ”
أهم التوصيات والاحتياطات والتنبيهات خلال فترة التقلبات المناخية:
برجاء التركيز والتنفيذ قدر الامكان ..

1⬅ .. الزراعات البعلية يعني اللى بتتروى مرة او اتنين طول الموسم زي الكمون واليانسون والكراوية والمسيرة و والحمص والفول … جهزو نفسكم بالمبيدات الخاصة باعفان الجذور … مون كت او يونيفورم او هكساتين او بينك اس المواد الفعالة دي (فلوديوكسانيل+مفينوكسام/ثيوفانات ميثيل /ثيرام/هيمكسازول/تولكلوفوس ميثيل/ازوكسى ستروبين+مفينوكسام/ /فوستيل المونيوم/بروباموكارب هيدروكلوريد/ مانكوزيب/ميتالاكسيل/هيدروكسيد النحاس/جلوكونات النحاس/سيموكسانيل/دايمثمورف/ برمنجنات البوتاسيوم) …

2 ⬅ الزراعات_تحت_الانفاق_البلاستيكية – يفضل عدم ازالة الغطاء هذه الفترة وتأجيله حتى الاثنين ثم ازالته تدريجياً بداية من الثلاثاء (للطماطم بالتحديد) –و الري لمدد قصيرة يعني من 30 – 45 دقيقة (بالتنقيط) وعدم زيادة المياه تحت اى بند حتي لايحدث اعفان جذور بسبب ان سريان العصارة فى حده الادني بالتالي المياه هيكون سحبها من النباتات او الاشجار ضعيفة.

3⬅ الزراعات تحت الانفاق والصوب يقتصر التسميد على نظام “المنقوع” طوال فترة التقلبات يعني عمل منقوع سوبر الفوسفات (3 كجم) + منقوع سلفات البوتاسيوم (3 كجم) بالطريقة المعروفة (النقع والتقليب لكل منها على حدا لمدة يوم كامل ثم ترك المنقوع يترشح وتاني يوم الصبح ناخد الرايق ونضخة فى شبكة الري). ومعاهم نصف كيلو ستريك اسيد (ملح الليمون) ونصف كجم احماض امينية في صورة برولين أو فولفك . …

4⬅ الزراعات تحت الانفاق برده الإهتمام في هذه الفترة بمنشطات الجذور وخاصة السيتوكينينات وخاصة في الاعمار الصغيرة مع الحقن ببعض مبيدات أعفان الجذور زي المون كت واليونيفوم او اي ازوكسي ستروبين.

5⬅ لكل الزراعات اضافة البوتاسيوم فوسفيت بالتبادل مع الكالسيوم فوسفيت او الماغنسيوم فوسفات في الاعمار الاولى والوسطى و الكالسيوم بورون في الاعمار الاخيرة لمساعدة النبات علي إعادة وبناء خلايا جديدة للأوراق التي لم تتأثر بشكل كبير بسبب البرودة أو الصقيع.

6⬅ المانجو، رش سلفات الماغنسيوم على أشجار المانجو بمعدل 50جم /100 لتر ماء و استخدام العناصر الصغرى على الصورة المخلبية EDDHA افضل من العناصر الصغرى على الصورة المخلبية EDTA وذلك لاستخدامها مع انظمة الرى بالتنقيط كما يفضل استخدام العناصر الصغرى على الصورة الثانية رشا على الأشجار لانه من السهل تثبيتة في التربة القلوية لو تم استخدامه مع الري. والرش بالأسمدة الورقية يجب أن يتم الرش خلال ساعات الأولى من النهار آي في الصباح الباكر حيث تكون الثغور التنفسية مفتوحة و إضافة المادة الناشرة الى المحلول الرش تودى الى زيادة سطح التلامس بين المحلول وسطح الأوراق – إضافة اليوريا بمعدل 50جم/100لتر ماء للاسمدة الورقية تساعد على تأكيد وسهولة الامتصاص – يجب عدم إجراء عملية التسميد بالرش في الأيام الممطرة.

7⬅ النخيل: في حالة اجراء التلقيح للنخيل مبكر التزهير قد نحتاج تكييس السوباطات والاصناف الاكثر تأثيراً البرحي – الاهتمام بمصدر حبوب اللقاح والتكييس والتسميد خاصه البورون والفسفور والكالسيوم مهم جدا واختيار ميعاد التلقيح في ايام الدفيء على ان يكون صباحاً – وعدم استخدام حبوب لقاح تم تخزينها يغلب عليها انخفاض في الحيويه ويجب خلطها لحبوب لقاح حديثه وان تستخدم في الأصناف سهله التلقيح…

8⬅ تأثير التقلبات المناخية دي ايجابي جداً على الحشرات والامراض وده المهم “والخطير” فالظروف دي هي استعجال لاستدعاء الجيل الاول لكثير من الحشرات او زيادة سرعة انتاج الاجيال وركزو هنا شوية:
** الجيل الاول من الدودة القارضة ودودة ورق القطن والتوتا ابسولوتا على معظم محاصيل الخضر والبقول…
** زيادة عدد اجيال التربس والعنكبوت الاحمر وخاصة على الفراولة والباذنجان والفلفل والبصل والقمح (التربس)
** ظهور مبكر للجيل الاول من حشرة من الخوخ الاخضر على البطاطس الصيفية (ام المشاكل للبطاطس وعلاقتها بفيرس التفاف الاوراق).
** زيادة نشاط اللى ما بتهمدش – الذبابة البيضاء – على الطماطم والفلفل والبطاطس وجايبها معاها اختها “نطاطات الاوراق” …
** وطبعاً اشجار الفاكهة مش محرومة … فهناك بداية لنشاط حشرات هامة – ارتاحت وهتفوق على الشجر المسكين اللى لسه بيقول يا هادي – وعلى رأسهم:
— دودة ثمار العنب (ودي بحذر منها جداً) لانها من أخطر الآفات التي تصيب العنب ، ولها عدة أطوار في الإصابة ، وخطورتها تكمن في تخصصها علي ثمار العنب .. وهي لها 3 اجيال على العنب وكان من المفترض ان يظهر الجيل الأول على البراعم الزهرية ويكون في نهاية مارس وأبريل ومايو ، وتتميز أعراضها بوجود خيوط حريريه علي عناقيد العنب .. لكن هذا المناخ يناسبها للظهور مبكرا “جدا” …
— فراشة الياسمين او دودة براعم الزيتون الخضراء ودي اشتغلت شوية خلال الفترة اللى فاتت وخاصة فى الساحل الشمالى الغربي .. ودخولها الموسم ده هيكون “هاجم” …
** والظاهرة اللى محتاجة اهتمام وحرص كبير قوي قوي جدا جدا هي هذا الانتشار للحلم الدودي (الايروفي) على كثير من المحاصيل وخاصة الفلفل والطماطم والفول البلدي والجديد بقه على الزيتون وداخل بغباء على المانجو …. وده الظروف السابقة تناسبه جداً …
* * * التأثير على الامراض … ودي بقه ركز يا سيدي …
** على البصل بياض زغبي ولطعة ارجوانية ..
** تبقعات اوراق واعفان ثمار على الطماطم والفلفل والفراولة وقرون الفول البلدي ..وخصوصا الالترناري والبكتيري والبوترايتس طبعاً..
** بياض زغبي ودقيقي على القرعيات ..
** بياض دقيقي على المانجو (هام جداً) وعلى شيح البابونج يا جماعة يا بتوع الفيوم وبني سويف ..
** اعفان الجذور وموت البادرات على الباذنجان والطماطم اللى لسه مشتولة فى الحقل المكشوف او البطيخ والكنتالوب والخيار فى الانفاق او الصوب ..

دكتور محمد علي فهيم



مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى